اخبار بین المللی
شماره: 5078
1393/01/20 - 08:45
کاربرد سول های بنیادی در مورد سکته مغزی


محققان گزارش کرده اند که سلول های بنیادی را به طور موفقیت آمیزی به مغز 18 بیمارکه دچار سکته مغزی شده بودند تزریق کرده اند. در مورد دو تن از این بیماران بهبود قابل توجهی مشاهده شده است.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با این که درسه نفر ازبیماران مشکلات ناشی ازجراحی به وجود آمده است در همه بیماران  طی 6 ماه تا حدودی بهبودی مشاهده شده و سلول های بنیادی پیوند زده شده واکنش های ناخواسته ای را در پی نداشته اند. آن چه توجه محققان را به خود جلب کرده بهبودی قابل توجه دو تن از بیماران بلافاصله بعد از درمان بوده است. این بیماران که هر دو زن هستند توانایی تکلم و راه رفتن خود را بازیافته اند. در هر دو مورد بیش از دو سال از سکته آن ها گذشته بوده است و امید چندانی به بهبود آن ها وجود نداشته است. این نتایج تا حدی امیدوارکننده است که محققان تصمیم گرفته اندآزمایشات بیشتری را با این روش انجام داده و از سلول های بنیادی کشت داده شده دهندگان مغز استخوان استفاده کنند. 
سکته زمانی رخ می دهد که یک لخته خون یا خونریزی جریان خون را به مغز مختل می کند. در نتیجه سلول های مغزی که از اکسیژن و مواد غذایی محروم شده اند به سرعت می میرند. سکته اولین علت مرگ ومیر در امریکاست و عامل ناتوانی در بسیاری از افراد است. این ناتوانی ها شامل دشواری در تکلم، ضعف، فلج و مشکلاتی در فکر کردن و حافظه است. درمان هایی وجود دارد که ناتوانی های مذکور را تا حدودی برطرف می کند ولی هیچ یک روشی برای ترمیم بافت آسیب دیده مغز نیست. در آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام شده سلول های بنیادی پتانسیل قابل توجهی  برای کمک به  ترمیم آسیب مغزی ایجاد شده به علت سکته، از خود نشان داده اند. آزمایشات انجام شده توسط محققان امریکایی نخستین کارهای انجام شده در انسان است. سن افراد درمان شده با روش فوق 75-33 بوده است وپیوند حداقل 6 ماه بعد از سکته آن ها انجام گرفته است. همه این بیماران دچار ضعف وفلج اعضا  بوده اند. سلول های بنیادی استفاده شده از دهندگان مغز استخوان گرفته شده است که نسبتی با افراد بیمار نداشته اند. سلول های بنیادی مزانشیمی از مغز استخوان های اهدا شده جدا و کشت داده شده سپس با ژنی تیمار شده اند که تصور می شد  توانایی آن ها را برای بهبود افزایش می دهد. بیماران قبل از پیوند سلول های فوق برای رد پیوند آزمایشات لازم  را انجام داده اند و درمورد هیچ یک از بیماران داروی سرکوب کننده ایمنی به کارنرفته است. جراحان با ایجاد سوراخی در جمجمه و به کمک سوزن بلندی سلول های بنیادی را در محل بافت آسیب دیده قرار داده اند. 6 بیمار2 میلیون سلول، 6 بیمار 5 میلیون و 6 نفر نیز 10 میلیون سلول دریافت کرده اند.این گونه به نظر می رسد که تا قطعی شدن این روش یه عنوان راه  حل درمان سکته مغزی بررسی ها ومطالعات بیشتری لازم است.
پایان مطلب/ 
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved